Donderdag 23 april: preken en pizza's - Reisverslag uit Tenan, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu Donderdag 23 april: preken en pizza's - Reisverslag uit Tenan, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu

Donderdag 23 april: preken en pizza's

Door: Loïs

Blijf op de hoogte en volg TU

23 April 2015 | Zuid-Korea, Tenan

Onze laatste volledige dag op KTS… Een triest feit, maar het weer past zich er gelukkig niet op aan. Ook vandaag scheen de zon op zijn best en was het een graad of 20. We hebben goed gebruik gemaakt van het goede weer zodra de temperatuur het toeliet (half 7, na de ochtenddienst, is het nog wat te koud om buiten te zitten). Klaas, Wildrik en ik liepen een eindje, anderen sliepen nog wat, speelden voetvolleybal (erg populair hier) of tafeltennis, of maakten een puzzeltje. De hele ochtend was weer vrij. Rond lunchtijd was er een meditatie, waar dit keer zowaar een Engels script van beschikbaar was; dat betekende even rust voor onze vertalers. We lunchten met de rest van de studenten in de eetzaal, dus we aten warm (rijst, groenten met pittig spul, salade, soep, gedroogd zeewier en een banaan).

Na nog een half uurtje van de zon genieten hadden we weer een programmapunt: een preekuitwisseling en –discussie met een aantal Koreaanse studenten. We lazen eerst 1 Sam. 11:1-11, waarover vervolgens eerst een Koreaanse student en daarna Wildrik een preek hielden. Beide preken waren mooi en het was leuk om te zien hoe verschillend de preekstijlen en preken zelf waren. Daarna gingen we in discussie tot de Koreaanse studenten naar hun volgende college moesten. De discussie kwam niet heel soepel op gang wegens de taalbarrière: hoewel alle studenten wel Engels verstonden, moest er vaak toch nog wat heen en weer getolkt worden. Aan een echte discussie over exegese zijn we dus niet toegekomen. Wel hebben we het even gehad over de verschillende preekstructuren en de voor- en nadelen daarvan.
Er kwamen ook veel interessante nieuwe dingen over dominees in een Koreaanse kerk naar voren: zo besteedde de Koreaanse prediker meestal zo’n 2-3 uur aan een preek, waar voor ons 16 uur een gemiddelde tijd is. Verder preken Koreaanse dominees zelden in een andere kerk dan hun eigen, waardoor ze minder vaak een preek kunnen hergebruiken.

We hadden nog weer een uurtje voor onszelf en vertrokken daarna om te eten bij professor Sin, van wie we college ethiek hebben gehad. Een bezorger bracht 4 grote dikke pizza’s binnen: even dachten we dat er een foutje gemaakt was omdat dat nooit genoeg kon zijn voor 12 personen, maar de bodems bleken heel dik en gevuld met een soort zoet aardappelspul. Dat vulde dus prima. Na een afsluitend kopje goede koffie of thee vertrokken we naar verschillende activiteiten. Klaas en Elina gingen nog eens naar een Nederlands les: ze hielpen door stukken uit Genesis en Exodus voor te lezen en af en toe de leraar te verbeteren in zijn uitspraak. Wildrik en Martin-Jan waren voor het eten al met twee studenten de stad ingegaan om daar te eten en te praten. De rest ging sporten: we reden een eindje naar een groot voetbalveld in een kooi, compleet met licht, waar veel KTS studenten kwamen om te voetballen. Terwijl ongeveer de helft voetbalde, vermaakte de rest zich met kijken of badminton spelen.

En daarmee was deze laatste dag in Cheonan alweer voorbij…

• 24 April 2015 - 09:48

Jolanda:

Helaas heb ik niet iedere dag de tijd om jullie verslagen te lezen (op International zijn we erg druk!).
    Maar wat een bijzondere indrukken allemaal! Zo te lezen komen jullie niets te kort!
    Ik wens jullie alvast een goede terugreis. Ik ben erg benieuwd naar jullie overige verhalen!
    Hartelijke groet, Jolanda van Gelder

• 24 April 2015 - 11:27

Elizabeth Blokland:

Even bijgelezen! Wat hebben jullie veel mooie dingen beleefd, en wat ontzettend leuk geschreven! Meerdere malen zitten grinneken achter mn pc :). Alvast goede terugreis! Groet, ELizabeth