Vrijdag 25 april: afscheid en andere activiteiten - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu Vrijdag 25 april: afscheid en andere activiteiten - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 25 april: afscheid en andere activiteiten

Door: Loïs

Blijf op de hoogte en volg TU

24 April 2015 | Zuid-Korea, Seoel

We zijn in Seoul! Hoofdstad, veel hoogbouw, 10 miljoen inwoners… Vanochtend bestond uit inpakken en afscheid nemen. Het blijkt voor iedereen wel passen en meten te zijn qua ruimte, omdat we inmiddels een aardige verzameling cadeautjes hebben gekregen. En er moeten nog souvenirs bij… Van tien tot elf zaten we nog een uurtje koffie/thee te drinken bij de rector en Haak. Wij hadden nog een cadeautje voor de rector (twee superhollandse mokken) en hij ook voor ons: hele kleine platte usb-sticks van KTS zelf. Ook kregen we een boekje over Willem van Oranje mee: of we die voor hem terug konden brengen in de universiteitsbibliotheek… Het bleek dat Kees Haak het voor hem mee had genomen. Na een uitgebreide fotosessie haalden we onze koffers van onze kamers om te vertrekken, maar eerst moest er natuurlijk nog afscheid genomen worden. Veel studenten met wie we in de afgelopen tijd contact hadden gehad kwamen even langs om ons gedag te zeggen. Nadat de laatste selfies gemaakt waren en de laatste pakjes stroopwafels uitgedeeld, was het dan toch echt tijd om de auto in te stappen. We hebben op KTS zo’n fijne tijd gehad dat het voelde alsof we al helemaal weggingen, alsof het verblijf in Seoul alleen maar een tussenstop is op weg naar het vliegveld..

Na een kleine twee uur rijden kwamen we aan in Seoul. We aten noedels bij een klein restaurantje en hingen toen de rest van de middag de toerist uit in ‘Korean Folk Village’, een traditioneel cultureel themapark. Dat is een nagebouwd traditioneel Koreaans dorp, met onder meer vele soorten huizen, een tempel, een school en een regeringsgebouw. Er was van alles te zien en te doen, hoewel veel demonstratieplekken (smid, mandenmaker, houtbewerker…) nu gesloten waren. Eerst bezochten we een aantal open voorstellingen: een percussie-dans-acrobatiekshow, een koorddanser en een show met paarden. Daarna liepen we een poosje rond in groepjes door het park. Het was heerlijk weer en het park was mooi dus dat was geen straf :).

Vervolgens stapten we in de auto om ergens te gaan eten. Het bleek wat langer rijden te zijn dan we dachten, omdat het hele centrum nogal vast in de file stond. We aten bij een Koreaans ‘barbecue’restaurant; in de tafels zaten hete roosters waarop je zelf vlees kon braden. Het was lekker en leuk om te doen. Hierna stortten we ons weer in de file om naar onze verblijfplaats te gaan. We logeren in een guest house van Kosin kerk dat meestal gebruikt wordt voor dominees die naar de synode komen. De kamers zijn wel wat anders dan op KTS: alle mannen liggen verdeeld over twee kamers… op de vloer. Of eigenlijk op dekentjes op de vloer. Er zijn daar geen matrassen. De dames (Elina en ik) hebben het beter getroffen: een klein kamertje met een smal tweepersoonsbed dat eigenlijk heerlijk ligt… We gaan merken hoe verschillend we morgen aan het ontbijt verschijnen.

Na onze spullen afgezet te hebben stapten we weer de auto in (dit keer in één auto met 12 personen.. dat kan precies) en reden naar Seoul Tower, het hoogste punt van Seoul vanaf waar je mooi uitzicht hebt over de stad. De toren zelf is niet het hoogste gebouw (236 m) maar ligt ook nog op een heuveltop. De klim duurde een uurtje: onze kuitspieren hebben hun nut weer bewezen. Naarmate we hoger kwamen werd het uitzicht steeds mooier. Seoul is bizar groot en ’s nachts zie je dat extra goed door alle lichtjes. De toren zelf was een beetje een teleurstelling. Van buiten zag hij er mooi verlicht uit, maar eenmaal boven gekomen was het er warm, druk en licht, waardoor de ramen vies waren en het licht van binnen reflecteerden. Het was nog altijd indrukwekkend, maar het effect was een stuk minder dan op die bergtop in Busan. Buiten kijken kon helaas niet.

Het was inmiddels tegen elven en we vertrokken weer richting de auto en de slaapkamers. We zijn moe van een lange dag, maar gelukkig kunnen we morgen behoorlijk uitslapen. Er is helaas nauwelijks tot geen wifi hier. Het lukt wel om de blog te posten (al wordt het misschien iets later dan normaal) maar foto’s gaat hij waarschijnlijk niet trekken. Geduld, geduld…

• 24 April 2015 - 18:35

Fam. Oosterhof:

Nu zijn jullie al weer bijna aan het eind van de reis, wij hebben genoten van de verslagen iedere dag. Wij hebben wel de indruk dat het voor jullie een bijzondere ervaring is geweest.

Echter, bij ons was het vandaag vrijdag 24 april, lopen jullie ineens zo,n eind voor?

Wij wensen Julie nog een fijn weekend in Korea en een goede en veilige thuisreis.