Zaterdag 25 april: meegenomen in de massa's - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu Zaterdag 25 april: meegenomen in de massa's - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 25 april: meegenomen in de massa's

Door: Loïs

Blijf op de hoogte en volg TU

25 April 2015 | Zuid-Korea, Seoel

We stonden voor 9 uur op en ontbeten samen in één van de kamers. De meeste jongens hadden wel redelijk geslapen, op wat stijfheid na. Felix (een KTS-student) had Koreaans ontbijt voor ons gehaald: gimbap. Dat zijn sushi-achtige rolletjes rijst, groenten en vlees met zeewier eromheen. Het was nog een persoonlijke wens om dat hier te eten, dus mijn ochtend begon wel goed. Het bleek dat we die dag zouden verhuizen naar een andere guest house, dus pakten we alles weer in en laadden we alles in één van de auto’s. Met de overige auto reden we naar Yanghiazou, een begraafplaats waar veel westerse zendelingen liggen begraven. Erbij was ook een museum ter nagedachtenis aan die zendelingen en het werk dat zij verricht hebben. Dat was bijzonder om te zien, omdat we in Nederland nooit zo’n openlijk christelijk en toch toeristisch museum zouden kunnen hebben.

Rond het middaguur gingen we met de metro naar de wijk Insadong, waar we eerst ergens lunchten (was weer goed). Vanaf daar liepen we naar het oude koninklijk paleis en in dat grote complex (buiten trouwens) liepen we zo’n 1,5 uur rond. De zon scheen hard vandaag en het was behoorlijk warm. Het is opvallend om te zien dat de Koreanen zelf vaak lange broeken en lange jassen en petten dragen in de zon: ze willen niet bruin worden… Het lijkt ons wat warm. Het paleis bestond uit verschillende gebouwen, maar je kon nergens naar binnen. De buitenkanten waren wel mooi qua houtsnijwerk en kleuren. Om 5 uur verlieten we het terrein en begaven we ons naar een drukke winkelstraat in dezelfde wijk waar we souvenirs konden kopen. In groepjes struinden we een uurtje lang de winkeltjes langs om de beste (en goedkoopste) cadeaus voor de thuisblijvers te vinden; we hebben zelfs hier en daar iets afgedingd.

We namen weer de metro richting ons oude guest house. Onderweg haalden we wat te eten. Daar haalden we de auto met bagage op en samen reden we naar ons tweede adresje: de guest house van Simin church, waar we morgen ook een dienst bezoeken. De kamerverdeling is ongeveer hetzelfde als gisteren en ja, de dameskamer is weer de enige met een bed… Gelukkig zijn er nu wel matjes en meer dekens en de kamers zijn groter, dus gaan ze er toch nog iets op vooruit. Op het moment van schrijven zitten we op onze kamers een beetje uit te rusten en logboeken bij te werken en een viertal jongens is nog even naar buiten.

Een korte blog voor wat voelde als een lange dag. We hebben veel en ook leuke dingen gedaan en gezien, maar het is goed te merken aan de groep dat het einde van de reis in zicht komt. Iedereen is moe van het slenteren en er wordt veel over Nederland gepraat. Nu we niet meer zo’n fijne eigen plek hebben als op KTS, maar wat rondzwerven door een miljoenenstad, wordt het vooruitzicht van je eigen bedje toch wel steeds aantrekkelijker…

• 25 April 2015 - 23:17

WilmaHagg:

Hey wereldburgers,
    Drukke dagen met veel indrukken!
    Harde schijf zal aardig vol zitten!
    Hoop dat je op dit moment lekker slaapt allemaal en dat op harde grond/matjes, afzien hoor!
    Nog een heel mooie zondag morgen!

groetjes, Hagg-family