Dinsdag 21 april: heerlijk herkenbaar: Haak! - Reisverslag uit Tenan, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu Dinsdag 21 april: heerlijk herkenbaar: Haak! - Reisverslag uit Tenan, Zuid-Korea van TU Kampen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 21 april: heerlijk herkenbaar: Haak!

Door: Loïs

Blijf op de hoogte en volg TU

21 April 2015 | Zuid-Korea, Tenan

We zijn weer op de KTS: dus er is om 6 uur ’s ochtends een dagopeningsdienst. Vijf van ons zijn erheen geweest, de rest sliep uit (laf). De rest van de ochtend mochten we vrij besteden. Het weer was vandaag heerlijk, zonnig en een graad of 20, dus hebben we met z’n zessen een wandeling gemaakt de berg naast de campus op. De klim is behoorlijk steil, maar de natuur heel mooi: de bomen lopen net uit :). Om kwart over 12 was er een meditatie voor de hele school en daarna gingen we lunchen in een chinees restaurant; nee, dat lijkt totaal niet op wat wij kennen als chinees eten. Maar het was wel ook heel lekker en vooral: veel.

’s Middags hadden we college, samen met Koreaanse studenten. Het eerste college, Ethiek, was in het Koreaans, maar er werd voor ons getolkt. We hadden het over echtscheiding en hertrouwen. De collegestijl was wel wat anders dan wij gewend waren: waar wij bij Ethiek veel discussie zouden hebben, werd er hier vooral veel gepraat door de docent die (behoorlijk ingewikkelde) casussen voorlegde en vervolgens vertelde hoe we hierop zouden moeten reageren. Het tweede college voelde een stuk vertrouwder: postmoderne cultuur, door niemand minder dan Cees Haak, in het engels. Bij binnenkomst kregen we al een hand-out toegestopt en ook de powerpointpresentatie zelf liet niets te wensen over: subtiel binnenschuivende plaatjes, draaiende Haak-logo’s en als afsluitende klapper een groene balk met ‘End of the presentation’. Na een introductie op het postmodernisme gingen we in groepjes in discussie over verschillende vragen daarbij. We zochten ook naar overeenkomsten en verschillen tussen de Koreaanse (half modern-postmoderne?) cultuur en de Nederlandse (volstrekt postmoderne) cultuur. Het was wel wat lastig om binnen de groepjes goed over deze onderwerpen te praten omdat het in het Engels moest; het is bij zulke ingewikkelde onderwerpen toch nog wel wat zoeken naar woorden. Het was erg leuk om toch nog weer eens van Haak college te krijgen: hij kon nog steeds enthousiast en boeiend lesgeven :).

Toen was het alweer 18.00 en tijd voor het avondeten (brood). Om zeven uur stapten we met een aantal Koreanen de auto in, op weg naar een echt Koreaans badhuis en sauna. Bij de ingang gingen mannen en vrouwen naar aparte gedeeltes, want in het badhuis is iedereen naakt… (daar hebben we dus geen foto’s van). Het was wel wat onwennig. In het badhuis kon je, na een douche, gebruik maken van meerdere baden met verschillende temperatuur. Na het badderen moest je weer douchen, afdrogen en aan te kleden voor de sauna: er was voor iedereen een speciaal saunasetje van korte broek en shirt. In het saunagedeelte kwamen mannen en vrouwen weer bij elkaar, dus dat was wel gezellig. De sauna was behoorlijk uitgebreid. Vanuit een grote zaal (waar je ook kon liggen relaxen of slapen) kon je naar verschillende kamers: hete sauna, droge sauna, ijsruimte, steentjessauna, extreem hete sauna, geursauna, maar ook massageruimte, fitness, leeszaal en computerruimte. Het was lekker rustig; tenminste, tot wij aankwamen.

Met een heerlijk rozig gevoel stapten we om 9 uur de auto weer in. Onderweg naar KTS haalden we nog ijsjes in de McDrive, om af te koelen. Maar onze dag was nog niet voorbij; men had nog meer voor ons in petto. In dit geval: een kleine cursus Koreaans. Een heel enthousiaste en motiverende student onderwees ons in basisuitspraken en getallen. Hij had zelfs een uitgebreid boekje voor ons gemaakt met een hele hoop handige zinnen en woordjes, dus daar gaan we zeker mee aan de slag.

Eigenlijk zijn we, of in ieder geval sommigen van ons, al een aantal dagen bezig met het leren van Koreaanse woordjes en zinnetjes. Omdat we steeds weer nieuwe mensen tegenkomen, kunnen we blijven verbazen met onze supergoede Koreaanse taalskills :). Dat Koreaans leren we van de 5 à 6 studenten die ons vaak begeleiden op onze uitjes; zij leren van ons op hun buurt Nederlandse woorden. Het is sowieso leuk om nog even iets over de omgang met hen te vermelden, want die is erg vriendschappelijk. Zij spreken allemaal wel een paar woordjes Engels (sommigen zelfs heel goed en eentje Nederlands) dus praten en grappen gaat makkelijk. Omdat van de meesten de Koreaanse naam wat moeilijk is voor ons hebben ze soms bijnamen gekregen: we hebben Captain, mr. Perfect, Hook/Johnny…

De Koreaanscursus moest vroegtijdig worden afgebroken wegens het late uur. Om 11 uur zochten we onze slaapkamers op om een zo goed mogelijke nacht te maken; bij meerdere mensen speelt slaaptekort hen algauw parten en dat is jammer op zo’n reis.

End of the presentation.

• 21 April 2015 - 21:30

J. Seo:

Prima! Hypertensive patient should be careful to enjoy sauna! :)

• 22 April 2015 - 08:20

Kees Haak:

Voor zelf-promotie & als trouwe lezer van jullie blog vraag ik beleefd die foto van mij digitaal toe te sturen naar haakcj48@gmail.com. bvd. 't Was gaaf weer eens een paar Nederlandse studenten onder m'n gehoor te hebben. L' histoir se répète...